גמלת סיעוד בכסף כתחליף לגמלה שניתנת באמצעות סל שירותים באמצעות הביטוח הלאומי

מתלבטים בין גמלת סיעוד בכסף לבין זו שניתנת באמצעות סל שירותים? על פי חוק הסיעוד, זכאים תושבי ישראל שהגיעו לגיל הפרישה לגמלת סיעוד במידה והם מתגוררים בקהילה (לא במוסד סיעודי) ותלויים בזולת בביצוע פעילויות יומיומיות בסיסיות כמו אכילה ושתייה, רחצה וביגוד, וכן במקרים של אי שליטה על הסוגרים ו/או נזקקים להשגחה צמודה בעקבות תשישות נפש הנובעת מאלצהיימר ומחלות דמנטיות שונות.

באופן כללי, גמלת הסיעוד מוענקת במתכונת של שירותים, ומורכבת ממתן סיוע של מטפלת בביצוע פעולות היומיום וניהול משק הבית, כמו גם שירותי סיעוד נוספים שנועדו להקל על משפחתו של החולה הסיעודי בטיפול בו, כגון אספקת מוצרי ספיגה, שירותי מכבסה, התקנת לחצן מצוקה וביקורים במרכז יום.

מה זה גמלת סיעוד בכסף?

מי שנמצא זכאי לגמלת סיעוד ומעוניין בהעסקת עובד זר או מטפל צמוד, רשאי כיום לבחור בתנאים מסוימים אם לקבל את גמלת הסיעוד במתכונת הסטנדרטית של שירותים המוענקים באמצעות חברת סיעוד, או לחלופין לקבל גמלת סיעוד בכסף ישירות אל חשבון הבנק שלו, ולהעסיק את המטפל באופן עצמאי, זאת מבלי שחברת הסיעוד תהיה מעורבת ותשמש כמתווכת. אפשרות נוספת היא השילוב שבין גמלת סיעוד בכסף לבין שירותי סיעוד מתוך סל השירותים הקיימים, תוך הפחתת ערכם של שירותי הסיעוד מהסכום המשולם בכסף. חשוב להדגיש שהזכאות להעסקת עובד זר מותנית בצבירת מספר הנקודות הנדרש במבחן התלות ומצריכה היתר מענף הסיעוד של רשות האוכלוסין וההגירה.

תנאי הזכאות לקבלת גמלת סיעוד בכסף

הזכאות לקבלת גמלת סיעוד בכסף מותנית במספר תנאים המובאים להלן:

• זכאות לגמלת סיעוד – מגיש הבקשה נמצא זכאי לגמלת סיעוד בכל רמות הזכאות וללא תלות ברמת הגמלה.
  • העסקת מטפל צמוד – מגיש הבקשה מעסיק מטפל צמוד (תושב ישראל או עובד זר) למשך 6 ימים בשבוע ולכל הפחות 12 שעות ביממה.
  • המטפל איננו בן משפחה – לרבות בנו או בתו של הזכאי, אח או אחות, וכן הורה, בן/בת זוג, גיס/גיסה או בני זוגם/ילדיהם/הוריהם של בני המשפחה הללו.
  • העסקת המטפל בהתאם לחוזה כתוב – המטפל חייב להיות מועסק בצורה מסודרת בתמורה לשכר ועל פי חוזה כתוב.
  • היתר להעסקת עובד זר – במידה והמטפל הוא עובד זר, צריך שיהיה לו היתר העסקה מטעם רשות ההגירה שבמשרד הפנים, והוא שוהה בארץ כדין.

מהי גמלת סיעוד בכסף ומה הרמות שלה?

גמלת סיעוד בכסף: יתרונות וחסרונות

היתרון המרכזי שבקבלת גמלת סיעוד בכסף כתחליף לסל שירותים נעוץ בכך שכל סכום הכסף מועבר מביטוח לאומי באופן ישיר אל חשבון הבנק של הזכאי, ומכיוון שהמטופל ובני משפחתו הופכים למעסיקים היחידים של העובד, זאת מבלי שיופרשו תשלומים כלשהם בעד שירותיה של חברת הסיעוד, סכום הכסף שמקבל הזכאי בעד העסקת המטפל הנו גבוה יותר. עם זאת, על אף שמדובר בסכום כסף גבוה יותר, המשמעות היא שהמטופל ומשפחתו הם אלו שאחראים לכל ההליך הביורוקרטי סביב העסקתו של העובד, לרבות חישוב ותשלום השכר, תוך שמירה על כל התנאים הסוציאליים להם הוא זכאי על פי חוק.

כמו כן, במידה ומתעוררים קשיים כלשהם עם העובד או שהוא מחליט לקום וללכת, בני משפחתו של הקשיש הסיעודי ייאלצו להתמודד לבדם מול הלשכה הפרטית שבה רשום העובד, תוך שהם מחפשים אלטרנטיבות חלופיות לטיפול והשגחה על הקשיש הסיעודי עד למציאת עובד חדש.

לחץ כאן לפרטים נוספים על חוק סיעוד.