תביעה חוק סיעוד והתנאים לקבלת הזכאות לגמלת סיעוד

מהו חוק סיעוד? ומה אמר חוק ביטוח סיעוד 1988?

חוק הסיעוד מהווה את החוק המרכזי שעליו נסמך הסיוע לקשישים מטעם המדינה בתפקודם היומיומי.

מדובר בחוק המופעל מאז 1988 על ידי המוסד לביטוח לאומי, שירותי הרווחה העירוניים וקופות החולים, ומטרתו לסייע לקשישים הנזקקים לעזרה בפעילויותיהם היומיומיות (כמו הלבשה, רחצה, ניהול משק הבית וכיוצא בזה), אך מעוניינים להמשיך ולהתגורר בביתם.

מי זכאי לפי חוק ביטוח סיעוד 1988?

הזכאים לחוק ביטוח סיעוד 1988 הם תושבי ישראל אשר הגיעו לגיל פרישה (גברים בגילאי 67 ומעלה ונשים בגילאי 62 ומעלה) ומתגוררים בקהילה, בבית או בדיור מוגן (אך לא במוסד).

הזכאות לגמלת הסיעוד ושיעור הגמלה מותנים במספר גורמים, בהם עמידה במבחן ההכנסות ואי קבלת קצבת עזרה כלשהי (למעט ממשרד הביטחון) או קצבת שירותים מיוחדים מטעם המוסד לביטוח לאומי.

מהו חוק סיעוד
מהו חוק סיעוד?

סל השירותים לזכאים לגמלה במסגרת חוק הסיעוד

אחרי שהבנו מהו חוק הסיעוד ומי מוגדר זכאי, חשוב לדעת כי הזכאות לגמלה על פי חוק סיעוד נקבעת על ידי מעריך, שפועל מטעם הביטוח הלאומי.

זאת בהתאם למבחן תלות שנערך במסגרת הביקור בבית הקשיש.

להלן סל השירותים שמתוכו נבחרים השירותים המוענקים לזכאים לגמלת סיעוד:

• טיפול אישי בבית – שירותי השגחה וטיפול אישיים הניתנים לקשיש במקום מגוריו על ידי מטפל, במטרה לסייע לו, בהתאם למגבלותיו, בביצוע מגוון פעולות יומיומיות שוטפות, החל מאכילה, רחצה ולבוש, דרך החלפת מצעים, מוצרי ספיגה וטיפול במצבים של חוסר שליטה על הסוגרים, וכלה בסיוע בניהול משק הבית, זאת בזיקה ישירה אל צורכי הקשיש השוטפים.
    • חשוב לדעת כי שעת עבודה של מטפל שווה לשעת סיעוד שבועית.
  • ביקורים במרכזי יום – מרכזי יום מהווים מוסדות המשרתים בקהילה קשישים סיעודיים, קשישים תשושים ותשושי נפש, ומספק להם מענה יומיומי שכולל פעילויות תרבותיות וחברתיות לצד טיפולים מקצועיים תחת קורת גג אחת.

מוצרי צריכה ושירותים נוספים הניתנים במסגרת חוק הסיעוד

שירותים נוספים הניתנים לזכאים לגמלת סיעוד לפי חוק סיעוד כוללים:

• אספקת מוצרי הספיגה – לרבות סדיניות, סופגנים, תחתוני מגן וחיתולים, בהתאם לצרכיו של הקשיש. ניתן להזמין מוצרי הספיגה באופן ישיר ממספר חברות שאליהן מפנה המוסד לביטוח לאומי, והם מובאים לביתו של הקשיש על בסיס חודשי קבוע.
  • שירותי מכבסה – השירותים כוללים את לקיחת הכביסה מבית הקשיש והחזרתה לביתו כשהיא נקייה ומקופלת. כמות כביסה במשקל מרבי של 5 ק"ג מוגדרת כיחידת כביסה אחת ומחושבת כרבע שעה מסך השעות השבועיות להן זכאי הקשיש.
  • משדר מצוקה – שירות השגחה המיושם על ידי קליטת קריאות של קשישים שנקלעו למצוקה. הקריאות מועברות דרך לחצנים שהותקנו בבתיהם של הקשישים ומחוברים אל מוקד המאויש במוקדנים במשך כל שעות היממה.

תביעת חוק סיעוד: אופן הגשת התביעה לגמלת סיעוד מהביטוח הלאומי

תביעה לגמלת סיעוד מהביטוח הלאומי נעשית באמצעות מילוי והגשת "טופס תביעה לגמלת סיעוד" בסניף הביטוח הלאומי שבאזור המגורים.

ניתן גם לשלוח טופס תביעה חוק סיעוד בפקס, בדואר או בתיבת השירות של הסניף.

תביעה חוק סיעוד ניתנת להגשה גם על ידי אדם אחר המייצג את הקשיש כגון אפוטרופוס, בן משפחה, אחות או עובד הסוציאלי, כשאליה מצורפים אישורים על הכנסות וחוות דעת רפואיות מהרופאים המטפלים.

במידה והקשיש אכן עומד בכל תנאי הזכאות הראשוניים, מתאם פקיד התביעות ביקור בית של מעריך מטעם הביטוח הלאומי, על מנת לבחון את יכולת התפקוד של הקשיש.

בהתאם לממצאי הבדיקה מחליט המוסד לביטוח הלאומי אם לדחות או לאשר תביעה חוק סיעוד, ובמידה והמבוטח נמצא זכאי לגמלת סיעוד על פי תנאי הזכאות של חוק סיעוד ייקבעו שיעורי גמלת הסיעוד ותקופת הזכאות.

אני מקווה שסקירה זו הצליחה לעשות סדר לגבי מהו החוק סיעוד, מי זכאי, למה זכאים ואיך יש להגיש את התביעה לגמלת סיעוד.

אם עדיין עולות לכם תהיות על ״מהו חוק סיעוד״, צרו קשר עם משרד עו"ד גלעד רמתי ונשמח לעזור לכם!

עוד יכול לעניין אתכם: